- care sunt operatiile de ordinul I
- care sunt operatiile de ordinul II
- care este rolul parantezelor ()
- care este ordinea operatiilor
- rezolvarea problemelor printr-un singur exercitiu
- construirea problemelor pornind de la un exercitiu dat
Operatiile de ordinul I sunt adunarea si scaderea.
Care sunt operatiile de ordinul II?
Operatiile de ordinul II sunt inmultirea si impartirea.
Spunem ca inmultirea este o operatie de ordinul 2 pentru ca ea se obtine dintr-o adunare repetata a aceluiasi termen.
Impartirea este o operatie de ordinul 2 pentru ca ea se obtine dintr-o scadere repetata a aceluiasi termen.
Care este rolul parantezelor rotunde ()?
Parantezele rotunde grupeaza in cadrul lor operatiile care se doresc a fi efectuate mai intai.
Care este ordinea operatiilor?
Intr-un exercitiu in care regasim atat paranteze, cat si adunari, scaderi, inmultiri si impartiri (adica atat operatii de ordinul I cat si operatii de ordinul II), vom proceda astfel:
- Se rezolva mai intai operatiile din cadrul parantezelor, respectand ordinea operatiilor
- Se rezolva mai intai inmultirile sau impartirile
- La final se rezolva adunarile si scaderile
(4 x 3 + 5 x 2) - 5 x 4
= (12 + 10) - 5 x 4
= 22 - 5 x 4
= 22 - 20
= 2
Rezolvarea problemelor printr-un singur exercitiu
Atunci cand vi se da o problema si se cere sa se rezolve printr-un singur exercitiu, voi trebuie sa incepeti sa construiti acel exercitiu pornind de la intrebarile pe care le-ati fi pus ca sa rezolvati problema (insotite de exercitiile aferente), si grupand aceste intrebari in paranteze rotunde, pentru a stabili ordinea de rezolvare.
Exemplu:
Andrei a primit cate 4 bomboane de la mama si 4 de la tata, iar Alice i-a adus si ea 5 bomboane. Cate bomboane a primit in total Andrei?
Rezolvare:
Daca am fi rezolvat aceasta problema prin intrebari, am fi pus urmatoarele intrebari:
Cate bomboane a primit de la mama si tata? 4 x 2 = 8 bomboane
Cate bomboane a primit in total? 8 + 5 = 13 bomboane
Daca vrem sa rezolvam aceasta problema folosind un singur exercitiu, vom proceda asa cum am explicat mai sus, si anume:
(4 x 2) + 5 = 8 + 5 = 13
Am grupat prima intrebare in paranteze (4 x 2), apoi am adunat 5 (adica exact ce am facut la a 2-a intrebare).
Construirea problemelor pornind de la un exercitiu dat
Pentru a construi o problema de la un exercitiu dat, trebuie sa gandim intrebarile problemei, care sa rezolve fiecare parte din exercitiul dat.
Daca pe exemplul de mai sus, aveam exercitiul (4 x 2) + 5 = 13, cum puteam sa construim o problema?
In primul rand ne gandim la o intrebare care sa rezolve (4 x 2), ca de exemplu, "Cate au costat caietele?" si enuntul problemei ar putea sa inceapa astfel "Alin a cumparat 4 caiete a cate 2 lei fiecare", apoi ne gandim ca la produsul obtinut trebuie sa mai adaugam 5. Putem sa ne gandim la o a 2-a intrebare, "Cate rechizite a cumparat in total?" si la un enunt care sa se potriveasca, de exemplu "Apoi a cumparat si 1 carte pe care a dat 5 lei."
Prin urmare, un enunt posibil pentru exercitiul (4 x 2) + 5 = 13 ar fi:
"Alin a cumparat 4 caiete a cate 2 lei fiecare. Apoi a cumparat si o carte pe care a dat 5 lei. Cat au costat in total rechizitele?" Sursa Info Invatamant: http://www.info-invatamant.ro/articole/ordinea-efectuarii-operatiilor.